onsdag den 28. august 2013

Pædagogisk redskab 2

Børnehavebørn, der opleves som klar til skolen, skal ikke presses til at lære (for hurtigt), men bør derimod plejes. Fang barnet, når interessen opstår og tag udgangspunkt i hverdagsting, der kan danne grundlag for nemme og overskuelige aktiviteter, som desuden kan relateres til fx matematikkens verden. 
Jeg synes papir og tusch er lettest at bruge; desuden er det nemt tilgængeligt herhjemme. Det kunne postuleres at tætskrevne sider fra pc og printer også vil være brugbare... Det er dog min erfaring at skal børn virkelig fanges her og nu, må der fra voksen side spilles på spontaniteten og omstillingsevnen ~ altså kan der ikke planlægges for meget forud. Så pyt med om gaflen ligner en rive: Tal med barnet mens du tegner, og når I således er sammen i processen, vil I begge være klar over, hvad opgaven går ud på. Og hvem ved... Måske kan I starte i køkkenet og ende i haven, tælle både gafler og river og sådan sætte endnu flere dimensioner på. Brug fantasien!

Min datter og jeg valgte at tælle vores bestik for at finde ud af, hvor mange vi egentlig kan invitere til lagkage. Eller til kold saft! Og har vi flest glas eller knive?
 I skolen lærer hun at sætte korrekt benævnelse på ~ herhjemme er det bare interessant at undersøge, tælle, skrive og tælle igen. 
Vi fortsatte på badeværelset og fik (efter hendes eget ønske) også lavet opgaver klar til andre eftermiddage. 

Efterhånden som projekt "Tæl det hele" skrider fremad, kan vi begynde at tale mere specifikt om mængderne... Hvor mange kasser fylder 23 stk My Little Pony-figurer? Er 10 Barbie-dukker nok? Eller for mange? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar