tirsdag den 13. januar 2015

Pædagogisk værktøj - Bogstaver

I børnehaveklassen/0. klasse lægges fundament til øvrige (måske mange) års skolegang og selvom undervisningen er præget af leg og kreativ udfoldelse, må der for så vidt muligt gerne komme lidt under hjelmen på børnene. Fra Undervisningsministeriet er der formulerede fælles mål; dette er mange forældre ikke klar over eller ikke opmærksomme på, fordi de tror det egentlige skolearbejde først starter i 1. klasse. 



- altså er der et mål med undervisningen; børnene skal lære noget de kan bruge videre. Dette kan man som forælder være for eller imod. Uanset hvad man synes, kan der være fordele i at støtte op om den undervisning der foregår, og til det er der forskellige metoder/værktøjer. Jeg foretrækker at lave mine egne, da det så passer til netop vores forudsætninger.

Her i hjemmet er vi begge overvejende visuelt orienteret, og på baggrund af tilbagemelding på sprogscreening fra talepædagogen, var jeg opmærksom på at have følgende overvejelser omkring arbejdshukommelse med i processen:

Arbejdshukommelse, kaldes af nogle også korttidshukommelse, og hænger sammen med hukommelsesspændvidde, som handler om den udstrækning en hukommelse evner at bære informationer. Korttidshukommelsen har en begrænset kapacitet og normalt arbejdes der med formodningen om, at vi kan bære syv enheder ad gangen (to fra eller til). Efterhånden som personer oparbejder erfaringer med enheder, gøres det muligt at skabe sammenhæng, som samler enheder og derved reduceres materialet - BINGO - man kan huske mere!
(Ovenstående er meget groft skitseret op og kun et udtryk for de tanker jeg havde. Undersøg evt. nærmere selv på hele den del der...)


Jeg konkluderede hurtigt, at den måde jeg har lært at opdele alfabetet på, må skyldes denne teori om de syv enheder. Så det værktøj jeg må give videre er altså ideen om et alfabet, der består af 28 bogstaver opdelt i fire blokke af syv. 

I skolen er Ara dagligt blevet præsenteret for et nyt bogstav (tre bogstaver om ugen). På forhånd har vi forældre fået ugens bogstaver oplyst, for på den måde at kunne arbejde hjemme ved at finde ord, stave, øve osv. Vores morgenrutine inkluderede således en snak om dagens bogstav - er det en vokal eller en konsonant, hvad har vi i huset som starter med det, osv osv. Løbende satte vi bogstaverne op på væggen; vokaler for sig og konsonanter for sig. Til slut har vi talt om, hvordan alfabet-melodien har pauser for - YUP! - hvert syvende bogstav, og vi har så sat bogstaverne op sådan. (Jeg ved ikke, hvorfor udvikleren af materialet Gyserslottet har valgt at tage W med; måske fordi Whopper er sådan et dejligt ord eller fordi WC er så let at stave. http://www.abcleg.dk/gyserslottet )

Vi er så nået hertil: 

I denne uge afsluttes Gyserslottet (det materiale personalet har arbejdet ud fra), og børnene starter op på et nyt projekt. Der vil fortsat blive talt om bogstaver, men med et mindre fokus (så vidt jeg kan forstå). 

Vi vil lade vores alfabet hænge lidt endnu og arbejder videre med sprog, billeder og IT (endnu et af de formulerede mål). Et ad gangen tager vi et bogstav ned, og Ara skal så selv (med mig ved siden af) finde på et ord, der starter med bogstavet - finde billeder på nettet - printe billederne ud og klistre det hele samlet i en bog. På den måde får vi taget alfabetet ned i en lige så læringsrig proces, som vi fik sat det op.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar