mandag den 28. februar 2011

Teori om en forskel på mænd og kvinder

Jeg kender en klog mand. Ja, det havde du nok ikke set komme – normalt påstås det jo, at kvinderne er det kloge køn, meeeeen jeg må indrømme, at den limpind hopper jeg ikke på.

Tilbage til de kloge mænd – ja, der er flere! Udover den gængse paratviden, som de fleste voksne* ligger inde med om religion, politik og hvornår fastelavnen falder, fokuserer de fleste mænd på reel viden. Vigtigheden af et skateboards hårdhed, aktiehandel, global opvarmning, organernes placering og navnene på samtlige medlemmer i wu tang clan… Reel viden, som ikke er baseret på følelser. Fascinerende!

Lad mig på forhånd sige, at jeg ved godt, der findes både mænd og kvinder, som på den ene eller anden måde ikke vil falde direkte ned i min opdeling, men lur mig, om vi ikke alle kan nikke en smule genkendende til følgende:

Mænd har en tendens til at have en vidensbank, som måske nok ikke kan bruges til noget, men den er dælen dulme faktabaseret! Som en god vin ligger mænds viden længe på lager, og der åbnes kun sparsomt en flaske i ny og næ. Når først proppen er af, er det svært ikke at blive en smule beruset – en mand som bare sidder og taler i en lind strøm, come on, ladies, hvem falder ikke pladask for dét!! Fair nok, du ikke hører efter – du sidder som en zombie og nulrer dit hår, nikker blot i ny og næ for at signalere, at du er altså i live. Du husker at suge maven ind og håber, han bemærkede din kavalergang. For dit indre øje er du ved at flå tøjet af ham med tænderne, mens han som en sten bare sidder og taler videre…

Kvinder har en langt større vidensbank, som til gengæld er fyldt med ligegyldigheder. Vi ævler konstant med andre kvinder og opsnapper hver en detalje, ikke fordi det er nyttig information, men hvor pinligt ville det ikke lige være, hvis man ikke vidste, hvilken farve Lancome har i deres næste look eller hvad der bliver det nye sorte! Enig, der er grader af det, men vi er der lidt alle sammen…

Netop derfor er der så mange dameblade – for at holde os opdateret. De skriver det samme, men vi MÅ bladre 3-4 stykker igennem, for hvad nu hvis de alligevel (i denne måned) ikke skrev det samme!? OMG, not cool, vi må da være en smule med på moden… Hvem sagde Chanel Particuliere 505? Personligt stod jeg på venteliste 4 uger for at få lov at give omkring 200 kr. for en neglelak. Halv sygt, hvis jeg selv skal sige det.

Når jeg sidder overfor en mand og åbner for posen af bla bla bla, tror jeg såmænd det eneste han hører, er havets susen og jordens rotation… Måske undrer han sig over, at jeg ikke engang behøver at pause for at trække vejret, han prøver at huske, hvornår jeg sidst blinkede – er hendes øjne ikke ved at være tørre!!?? Han har bemærket min kavalergang, men glemmer alt om det og klamrer sig til et svagt håb om, at jeg løber tør for ord, men ved udmærket godt fra tidligere bekendtskaber eller sin mor, at der er et uendeligt arsenal at tage af! Og sku det utænkelige ske, og jeg løber tør, så starter jeg da bare forfra! Kvinder har nemlig en særlig evne til at sige det samme igen og igen, bare på forskellige måder.

Anyways! Som en ægte kvinde forstod jeg at trække det i langdrag, men det jeg ville sige var såmænd bare – at kvinderne skulle tage at holde kæft, så mændene kunne få lov at tale lidt mere.

*I denne sammenhæng er undertegnede undtaget fra gruppen "de fleste voksne".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar