onsdag den 23. november 2011

Drenge skal være drenge

Jeg har måske tidligere givet udtryk for at holde med pigerne, men man har jo som bekendt et standpunkt til man tager et nyt, så i dag vil jeg slå et slag for drengene.
Før jeg blev moar, gik jeg sådan og håbede på, at jeg ikke skulle ha mig en dreng! Indrømmer det gerne. 
For jeg synes det ville være synd for en dreng at bo sammen med mig. Jeg er til tyl, glimmer og at danse i nattøj - og skønt jeg meget gerne vil have nogle myresoldater, kan jeg vist roligt sige at mine maskuline træk ikke just er fremherskende... Jeg kan godt sparke til en bold, men ikke den rigtige vej. Jeg kan osse godt lege krig, men gider kun slås med imaginære lyssværd, fordi det den eneste våbenlyd jeg kan lave... (swoooosj?)
Jeg er stødt på mange mødre, som har fået noget fra dukkehuset galt i halsen. De behandler deres drenge som om de var putte nutte piger i fint tøj med pynteknapper og lilla elefanthue. Gider I ikke godt stoppe med at afmaskulinisere jeres sønner? Er I egentlig klar over, hvor svært det er at tisse i hækken, når man skal smide strømpebukserne først??!! Prøv det lige selv. 
Jeg ved absolut intet om drengebørn - intet! Men jeg vover alligevel at komme med et par fif; fakta om drenge, som I mødre inderst inde godt er klar over, men vælger at ignorere af (for mig) ukendte årsager. 
En kvinde kan sagtens opdrage en dreng til at blive en mand, så lad være med at fralægge jer ansvaret ved at håbe på, at de mandlige pædagoger tager opgaven mere seriøst. 

- Drenge, der kan gå selv, skal ikke skrues i et par strømpebukser. Ej heller bodystocking. I det hele taget skal du ikke iklæde din søn undertøj, som deler navn med noget, du finder i din egen lingeriskuffe. 
- Drenge må godt slås med pinde, sten og kæppe. Kan det bæres, kan det leges med. Og ja, de vil ramme hinanden - forvent tårer og måske endda blod. Det er sådan de lærer at tage en kortere kæp og en knap så tung sten næste gang.
- Drenge må godt lege med dukker, men på egne præmisser. Så glem at pakke din ladyshaver væk og lad tuscherne ligge fremme.
- Drenge kan kun tåle te-hygge i afmålte mængder. Så halver hyggen og lad ham løbe lidt i stedet.

Desuden må jeg sige... at mange af de der ting, du ikke selv bryder dig om? Det gør din søn heller ikke. Så lad være med at tvinge ham til at modtage tantekys; især fra damen, som lugter af cerutter. Hvis han kun har ønsket sig en racerbane, skal han ikke tvinges til at sige tak for den cremefarvede kashmirsweater. Og hvis han bare gerne vil pille næse, så lad ham dog. Mange generationers pilleri modbeviser det der med at pegefingeren går helt op i hjernen.

Mit næste barn har bare at blive en dreng, og så skal jeg sgu nok opdrage den bedste mand verden endnu har set. Altså næst efter Chuck Norris. 

1 kommentar:

  1. Chuck FTW...

    Rikke jeg tror sgu du har fat i den rigtige ende af kæppen her (Excuse the pun)..

    Jeg er blev opdraget som du beskriver man bør.. og synes egentlig der er kommer et ok resultat ud af det ;)

    SvarSlet