fredag den 22. april 2011

Assimilering - lort på dåse

Hvis en diskussion kører fast, eller ikke udvikler sig til din fordel, kan det hjælpe at smide et nyt ord på bordet. Helst et som ingen af de andre medvirkende kender til. Sådanne ord kan findes i en synonymordbog... Står du og ved, hvad du vil sige, men mangler en artsy fartsy formulering? Så anskaf dig en synonymordbog.
Sådan en fik Søren Pind sammen med forfremmelsen til integrationsminister!
(I øvrigt fik hans forfremmelse mig til at tænke noget med en pind i en lort, men lad nu det ligge.)

Integration kan siges på mange måder, nu ved vi, at det også kan kaldes assimilering... Tilpasse, optage, sammensmelte... Det lyder da meget godt! Hvorfor er det bare så ufedt, når det kommer fra en politiker??
Fordi vi kan være sikre på, at det aldrig kommer til at ske med respekt for individet.
Det er trættende at høre på og tale om, men kan konstateres gang på gang. Vi skal helst være ens alle sammen... Det går bare ikke med den der accent og de tørklæder der! Det er ikke muligt at være dansker, hvis du ikke er leverpostej eller hakkebøf! Har du et barn med en, som ikke er dansker? Bare ærgerligt, men mest for dig. Vi har rigeligt med indbyggere her i landet, vi har ikke brug for flere! Derfor opstiller vi regler og love, der skal forhindre andre i at komme til.
Gu ved, hvornår der begynder at blive sorteret ud i folk, som allerede er her? Jeg indrømmer det gerne: Personligt er jeg ikke integreret i det danske samfund. Jeg gider ikke stemme, jeg gider ikke glo på kongehuset, og jeg gider ikke betale kirkeskat! Jeg tror lidt det er kommunens skyld, jeg overvejer at strikke en klage sammen. Men bare inddrag mit pas og deporter mig! Jeg sgu kold.

De sidste par dage har jeg - i helt anden anledning - funderet en smule over, hvad en rigtig dame er? Og en ordentlig mand??
Helt naturligt for mig, har jeg fået flere andre til at tænke samme tanker... Jeg mente, at rigtige damer og ordentlige mænd måtte kunne høstes på samme mark, men så påpegede en kløgtig veninde, at hvad der er rigtigt eller ordentligt vil afhænge af, hvem du spørger... Nu er det ikke just studenterhuen, som strammer på mig, men jeg synes alligevel, det lyder overordentlig klogt!
Jeg sender ideen videre til Søren Pind, for jeg vil gerne vide, hvor han finder de rigtige danskere.
Og ved samme lejlighed vil jeg gøre ham opmærksom på, at selvom der er nyt navn på etiketten, er det stadig samme gamle lort på dåse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar