onsdag den 13. juli 2011

Tag dig sammen, kvindemenneske

Jeg købte Alt for Damerne, fordi der var en artikel i med overskriften Mønsterbryderen, meget spændende! Desværre var artiklen alt for kort og egentlig bare en reklame for den nært forestående bogudgivelse om damens hårde barndom og følger deraf. Jeg slog op i bladet, læste artiklen og lagde bladet igen, for jeg ved udmærket godt, det ikke er journalistik for mig. I morges læste jeg resten af bladet alligevel og sandelig om der ikke - lige ved siden af skriblerierne om barnet som var møgbeskidt, sky og indadvendt - er placeret en brevkasse! "Spørg damerne". Jeg tænker, at brevkassen er sat der for at opveje elendigheden og den grumme barndom, vi lige har læst om. Se, det er effektivt!

Kort fortalt drejer første spørgsmål sig om, at "Gitte" har et snage-gen. Hun kigger i sin kærestes telefon efter beskeder og leder i hans sager efter billeder af gamle kærester. Hendes spørgsmål er: Har jeg et problem?
Så svarer Pernille, at hun ved præcis hvordan Gitte har det, for Pernille har selv været der. Men som en klog veninde sagde til hende: Jeg snager nu. Men jeg holder op den dag, jeg møder en mand, der ikke giver mig anledning til det. Pernille svarer videre, at der er 2 måder at snage på: Den uskyldige (nysgerrig og småjaloux) og Det tunge detektivarbejde. Løsningen for Pernille var at finde en mand, som hun er tryg ved, en som bekræfter hende. Afslutningsvis skriver Pernille: Måske handler det mere om dem, end om dig.
(Læs evt hele molevitten i Alt for Damerne - du får en kosmetikpung med i købet!!)

Jeg synes, det er et skidt svar. For hvorfor er det mandens job at sørge for, at Gitte har det godt med sig selv og ikke tror, at Gud og hvermand er ude på at snøre hende!? Bland da den stakkels gut udenom, han vil jo bare have en dame, et bekendtskab, lidt lir. Måske vil han endda have en kone?! Kun desto mere grund til at lade være med at belemre ham med sådan noget pjat. Lad os gå ud fra, at vi hver især er ansvarlige for os selv og vores lykke... Og så kommer her det svar, jeg synes Gitte skulle have haft:

Kære Gitte! Skatter, jeg er såååå glad for, at du skriver.
Lad os starte med at få fastlagt, at det, du har gang i, er helt forkert. Dit lave selvværd afføder en usikkerhed til de mænd du møder, og du får ødelagt dine forhold ved at gå og snage i deres ting. Forliste forhold i rygsækken får din usikkerhed til at vokse sig større, og på samme måde vil din manglende tillid til dine mænd kun vokse.
Det er naturligvis dig selv, som sætter grænsen for, hvad du kan acceptere fra manden i dit liv - men forventer du, at han har brændt alle billeder af tidligere bekendtskaber eller ikke modtager tekstbeskeder fra Lise, Lotte eller Lone er det ikke realistisk, at du nogensinde bliver tilfreds.
Prøv at tage skoen på den anden fod! Forestil dig at din kæreste snuser i din mobiltelefon, mens du bader. At han surmuler, fordi du ikke kasserer billederne fra Italiens-turen, hvor du mødte en ekskæreste. Du kan prøve at forsikre ham om, at der intet er i det, men det vil hurtigt blive trættende, og snart er forholdet fortid.
Søde Gitte-mus, jeg vil foreslå, at du ser på årsagen til dit lave selvværd. Er det ikke en skude du alene formår at vende, kan du søge professionel hjælp. Lad være med at vente på at andre får dig til at skinne som den stjerne, du uden tvivl er. Tag ansvaret for dig selv! Lykken er ikke noget vi får serveret, det er noget du selv skaber, start med at blive super glad for den, du er. Vær sikker på at alle mænd du møder, kun vil dig det allerbedste og selvfølgelig ikke er dig utro eller har hemmeligheder, du ikke kan tåle at høre. Skulle du alligevel opleve svigt, så tag det med som en erfaring, men lad det ikke danne grobund for negative tanker, som kan ødelægge de fantastiske relationer, der helt sikkert ligger forude og venter kun på dig.
Når du hviler mere i dig selv, vil du have en anden udstråling, som din kæreste helt sikkert også vil sætte pris på.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke, pøj pøj.

Kærlig hilsen Dr. Krikken

Ingen kommentarer:

Send en kommentar