torsdag den 31. marts 2011

Farvel Konformitet - du stinker!

I morgen og weekenden ud løber den 1. årlige Copenhagen Ink Festival af stablen - og det eneste som i den grad kan regne på min uge 13 parade, er at jeg ikke kan komme derind og deltage i løjerne.
Hilse på og gense gamle venner, få et par piercinger og bare være en del af den for fede atmosfære og festen, som det helt sikkert bliver.
I anledning af festivalen har der ugen igennem været indspark i omtrent alle medier med respekt for sig selv... for alle har en mening om kropsmodifikation, tatoveringer, piercinger - kært barn har altid mange navne og heldigvis er genren bredskuldret nok til kunne stå model til alt det gylle, der lukkes ud.
I Go Aften Danmark var en rigt dekoreret pige, Sarah, inde for at debatere med en politiker, som var så gennemsnitlig og leverpostej, at jeg ikke husker hendes navn... og hendes mening var ligeså leverpostej, så jeg gider ikke engang finde ud af, hvad hun hedder.
Min ydmyg mening: Jeg synes, det er nedladende, at en voksen dame kan stå og plædere for, at der fortsat skal være begrænsninger for hvor og hvordan folk lader sig udsmykke fx i ansigtet. At folk kunne risikere at fortryde er ikke grund nok til at indføre andre love, hvorfor skal det så gælde her? Hvorfor skal staten bestemme, om jeg må blive tatoveret lilla på hele kroppen for derefter at spankulere rundt på jorden livet ud som en levende Tinky Winky...? Jeg er endnu ikke bleven serveret en legitim grund til sådanne forbud. Hvad de derimod naturligvis burde tage at se på inde på Borgen, er ordentlig uddannelse og regler for udførelsen af arbejdet.
Politiker-damen sagde noget med, at hun havde siddet og snakket med Sarah og fundet ud af, at hun var en sød pige!?? Was da fåk, er det for noget fis at lukke ud i denne altomfavnende verden vi nu engang lever i. Er det den piercede eller tatoverede persons skyld, at andre folk lever med skyklapper på og i øvrigt har en helt forkert opfattelse af grundlaget, hvorpå menneskers værd kan bedømmes!? Er jeg en skidt person, fordi jeg har fået lavet et horn i panden?! Eller er jeg frisk, kreativ og i live i nuet?... Som altid er der visse ting at huske på, når man stempler andre. Fx at der vender 9 fingre mod dig selv, hver gang du peger.
Hvad med at uddele props for at leve, som det passer den enkelte... Hylde dem, der tør vinke farvel til konformiteten... Jeg vinker! Kan I høre det...

Da jeg tidligere i dag stod og muggede over jeg ikke kunne deltage i Tappehal 1 i weekenden, beroligede Suna mig med, at der er jo en festival igen næste år... Så det vil jeg se frem til og håbe i mit stille sind, at jo flere der tør vise, at de gør, hvad de vil - jo flere tør gøre, hvad de vil.

1 kommentar:

  1. Hvor har du bare ret.

    Hvad er der sket med den før så ukrænkelige ret til selv at bestemme over ens eget liv? Vel og mærke en selvbestemmelse baseret på gensidig respekt for andre.

    Hvor har den medmenneskelig forståelse gemt sig? For det er mere og mere sjældent man støder på den.

    Respekt for forskellighed.. Både i personlighed, handlinger og meninger...

    Men på en måde er vi selv ude om det.
    Vi har jo selv givet politikerne al den magt. Politikerne får smag for det, og der udvikler sig stille og roligt et selvregulerende system - svarende til "institutionaliseret idioti".

    Det er slet og ret udtryk for menneskelig forarmelse og primitiv empati, når moderne politikere tror, at alle problemer blot er et spørgsmål om flere penge og regler. Hvad i alverden får dem dog til at tro det? En tro på at mennesket ikke er forstandigt nok til at varetage sig selv. Andet end en for ringe mellemmenneskelig forankring eller erfaringsbasis i et levende civilsamfund uden for mediernes paralyserende rampelys!

    Det har fx vist sig, at mange sover mindst en time for lidt hver nat og det må de overhovedet ikke selvom, for det slider unødigt på kroppen, og det betyder, at de belaster sundhedssystemet unødigt. Staten må træde til med halslænker som giver stød til alle der ikke sover senest kl. 23 på hverdagsaftener.

    Og hvad med De blinde, de døve, ja de handicappede i det hele taget, de ordblinde, de gamle, børnene, vadefuglene, cykelstierne, DSB, Christiansborg, bankerne, ja alle, som ikke kan klare sig selv! Hvorfor skal vi, som passer vores og betaler vores skat betale til dem?

    Det skal vi, fordi det er det, som ER det der er præmissen for det samfund vi har bygget op gennem århundreder, velfærdssamfundet! Det er det, der er hele pointen. At man må være afvigende uden, at vi andre blander os med andet end hjælp, hvis vi bliver bedt om det. Ideen med velfærd er jo netop, at det skal være rart at være her. For alle.

    Undersøgelser viser at 55 % af danskerne er nogle nævenyttige, emsige, smålige fjolser, som er bange for at andre menneskers liv kommer til at spærre for deres eget. Det er det, der er den største trussel mod velfærdssamfundet. Ikke folk som har valgt at udtrykke sig gennem et anderledes udseende, religion, eller ved at svine deres kroppe til.
    Så længe de ikke skader andre.. SO WHAT?

    Jeg betaler min skat for at dem der har brug for hjælp kan hjælpes.. og jeg hjælper gerne. Jeg betaler den ikke for at få udstukket retningslinjer for hvordan jeg lever mit liv ”rigtigt”. Lad mig være i fred hvis jeg ikke skader nogen.

    Kære medmennesker, lad verdenen forblive pluralistisk, kreativ, varieret og en kilde til evig forbløffelse… fri os fra grå nuancer,konformitet, ensretning og inddoktrinering.

    SvarSlet